Bienvenidos a Guatemala! - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Niki Peltzer - WaarBenJij.nu Bienvenidos a Guatemala! - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Niki Peltzer - WaarBenJij.nu

Bienvenidos a Guatemala!

Door: Niki Peltzer

Blijf op de hoogte en volg Niki

24 September 2015 | Guatemala, Tikal

Bienvenidos a Guatemala

Toen was het moment daar… afscheid nemen van Leon. Wat viel dat tegen, Leon is in die korte tijd zo een thuis geworden. Zo voelde het eigenlijk al vanaf de eerste week. Leon met al zijn mooie kleuren, zijn heerlijke geuren in de straten, de geweldige straatverkopers die je overal hoort, eigenlijk alles.

Midden in de nacht om 2 uur vertrokken we dan met een busje naar Antigua, Guatemala. Een 16-uur durende busreis. Eerst een klein stukje door Honduras, daarna door El Salvador en vervolgens naar Guatemala. Een goede slaper als ik ben heb ik heel Honduras (inclusief de grenzen) doorgeslapen. Werd ik toch maar mooi wakker met een nieuw stempel in mijn paspoort!! De rest van de reis ging goed, behalve het feit dat we vaak moesten wisselen van busje omdat er iets mee was en dan ergens op een vreemd tank-station in El Salvador stonden en ik toch wel prettigere plaatsen weet. Maar hey! De reis overleefd, er is niks gebeurd en we zijn veilig in Antigua aangekomen! Helemaal uitgeput een hostel gezocht: Zoolah. Een oosters hostel, gerund door Israëliërs. Mogen we net het geluk hebben dat alle Israëliërs ook aan het reizen zijn (de maanden na het verplichte leger in Israel) en we de enige 2 ‘buitenlanders’ waren. We zijn verscheidene keren in het Hebreeuws aangesproken en wanneer ze mijn vragende blik zagen, probeerden ze het gewoon nog eens. Het zijn overigens wel hele vriendelijke mensen, vragen je overal mee naar toe en zijn heel gezellig om mee te kletsen (in het Engels). Het hostel was ook erg mooi, helemaal in een oosterse sfeer met lage tafeltjes, kussens op de grond om op te zitten, apart Israëlisch eten en jawel: een warme (en ruime) douche! Het is in Guatemala een stuk kouder dan in het immer hete Leon dus dit was een heerlijk voordeel. Ook was het mijn eerste nacht in een dorm  een kamer met meerdere bedden, in dit geval 8. Is me alles meegevallen, helemaal geen last van gehad.

De dag erna zijn we Antigua gaan verkennen. We zijn begonnen ‘met een ontbijt bij ‘tu pina tambien’ (ook jouw ananas). Daar werden we meteen aangesproken door 2 Nederlanders met wie we vervolgens de hele dag zijn opgetrokken. Eerst naar de markt van Antigua met veel vleeswaren, groentes, bloemen en vis. Daarna een echte Guatemalaanse markt met veel doeken, tassen, stoffen met kleurtjes. Vervolgens lekker gaan lunchen en de stadstour van de Lonely planet gelopen met een heel mooi uitzichtpunt over heel Antigua. Daar een klein mooi meisje ontmoet wat maar wat graag op de foto wou en foto’s wou maken. Vervolgens een taartje gaan eten met zijn allen en eigenlijk geen honger meer voor het avondeten. Weer naar ons Israëlische hostel, daar nog wat kleins gegeten en gaan slapen.

De volgende dag vroeg in de bus, op naar Lanquin. Staan we voor ons hostel op de lokale bus (chicken bus) te wachten… lopen daar zomaar Tim en Jaqueline (het Nederlandse stel van de dag ervoor) langs. Dus weer samen op pad. Zij hadden uiteindelijk een ander doel dus na de bus en een taxi zijn onze wegen wederom gesplitst. Wij hadden als eindpunt Lanquin met als doel Semuc Champey. Moet maar eens plaatsjes opzoeken: door de natuur gevormde meren in ‘limestone’. Heel helderblauw. We zaten in een heel leuk hostel midden in de natuur in een soort hut op palen. De dag erna naar grotten, een mooie rivier en Semuc Champey. De grotten moest je door het water lopen en een kaarsje vasthouden… in het begin was dit best leuk. Later vooral koud en af en toe best eng. Heel glad, donker en erg veel water, echt helemaal onder. Later gingen we tuben in een mooie rivier, dat is een band lekker lui een rivier afdrijven bij een supermooie waterval. Daarna naar Semuc Champey. Helaas wil de regering meer geld dus zijn de mensen daar aan het staken. Daardoor was de entree gratis maar was helaas het mooie uitzichtspunt dicht. Het was wel echt prachtig, mooie blauw en heel helder. Daarna weer terug naar het hostel voor een Mexicaanse avond met heerlijke guacamole!

Weer vroeg op om met de bus naar Tikal te gaan. Dit is een prachtige Maya-stad. We sliepen in een heel simpel hostel in Flores, dichtbij Tikal. Daar wat gegeten om de dag erna naar Tikal te gaan met de bus als dagtrip. Tijdens het eten een berichtje van Jaqueline gekregen, die zaten in een restaurant, in Flores, heel dichtbij wat te eten. Dus weer even langsgelopen en bijgekletst, tips over Tikal opgedaan. Er was een mooie optie om vanaf Tempel VI de zonsopgang te zien op de andere tempels. Dit besloten we te doen…….. om 3 uur ’s nachts al met de bus opgehaald worden!!!! Dus wij om 3 uur klaar, in de bus, rond 4.30-5.00 in Tikal door de jungle met een gids op naar tempel VI. Zitten we daar keurig klaar.... wat denk je. Het is regenseizoen, het is een jungle met mega-veel planten en dus ook mega-veel dauw. Helaas geen zonsopgang gezien…. Wel heel prachtig: tempel I in het donker gezien met Venus heel helder aan de hemel erachter. Verder de gehele stad zonder toeristen kunnen verkennen wat ook uniek is. Dus als met al was het toch wel de moeite waard om er optijd te zijn. Als kersje op de taart bij de laatste tempel nog apen gezien (ze bekogelden ons met vruchten). Het was precies Jungle-book: een oude Maya tempel, oerwoud en apen: wauw wat indrukwekkend!

Daarna terug naar het hostel en een luie middag gehad, we hadden er natuurlijk al een hele dag opzitten. We hadden nog veel Guatemalaanse Quetzals over dus zijn lekker uit eten gegaan en hebben nergens meer op gelet! De dag erna om 5 uur weer in de bus richting Palenque Mexico, weer een Maya-stad, weer anders, weer nieuwe avonturen!

Muchos besos!! P.s. fotos volgen snel, het internet is hier vreselijk!

• 24 September 2015 - 16:21

Trudy:

Leuk verslag weer Niki, wij vonden Paleque het mooist in Mexico. Je gaat daar zeker nog meer mooie dingen zien, veel plezier verder.

Groetjes
    Trudy

• 24 September 2015 - 19:20

Mama:

Gezellig weer even wat te lezen. Al had ik het meeste natuurlijk alvan jou gehoord.
    Ga vooral weer verdere genieten.
    Te quiero mucho. Besos, la mama

• 24 September 2015 - 21:18

Tia Gerry I Tio Leo:

We hebben weer heerlijk genoten van je reisverslag. En dat die apen nu met fruit gingen gooien. Ze wisten zeker niet wie jullie waren, anders waren ze jullie vast een knuffeltje komen geven.
    Nog heel veel plezier. We blijven nog steeds graag op de hoogte van de reiservaringen.
    Kus uit Den Bosch

• 24 September 2015 - 22:44

Toos Hazen:

Wat heerlijk,als je zo goed kunt slapen, maar dat wist ik eigenlijk al.
    Dit is ook een ervaring op zich nog even een snoepreisje achter de Co.-schappen. Groot gelijk je bent er toch en reizen op deze manier lijkt me heerlijk om te doen.
    Je ziet veel en maakt van alles mee. Ook een stad verkennen zonder toeristen is al heel apart en bijna niet voor te stellen.
    Niki geniet nog even van Mexico, want ook dat is weer heel bijzonder.