La primera semana.. - Reisverslag uit León, Nicaragua van Niki Peltzer - WaarBenJij.nu La primera semana.. - Reisverslag uit León, Nicaragua van Niki Peltzer - WaarBenJij.nu

La primera semana..

Door: Niki Peltzer

Blijf op de hoogte en volg Niki

31 Mei 2015 | Nicaragua, León

Hola amigos!

De eerste week zit er alweer ruim op. Het is alweer zondag vandaag. Maar wat een week, veel indrukken en veel mensen leren kennen!

Gelukkig na enige nachten ontzettend vroeg wakker weer een beetje op normale tijden opgestaan, rond 7-8 uur wakker. Nog steeds vroeg, maar alles is beter dan 4-5 uur in de ochtend! Gelukkig word ik 's nachts niet wakker van de hitte en slaap ik lekker door. Ik ben dan ook niet de moeilijkste met slapen.

Mijn eerste Nicaraguaanse ontbijt op: gallo pinto (rijst met bonen), ei en een tortilla. De gallo pinto is niet helemaal mijn ding maar helaas ontkom je er niet aan dus ik denk dat ik het nog ga missen in Nederland haha.

Afgelopen week hebben we iedere dag 4 uur Spaans gehad, van 8-12 uur. Mijn leraar heette Franck en was ontzettend aardig. Ik had hem uitgekozen omdat ik dacht met een Engelse naam zal hij vast ook wel een beetje Engels kunnen en ik had gelijk! Dat maakt het leren wel een stuk makkelijker. De grammatica en dergelijke snap ik nu allemaal, het is nu vooral de woordenschat verbreden en dat houdt in: vooral woordjes leren. Daar kunnen ze me niet mee helpen en moet ik vooral zelf doen. De drempel van het praten kom je in de les wel overheen en dat is toch ook wel heel fijn. Dus daar heb ik al veel meer vertrouwen in dan voorheen.

Verder Leon, wat ben je heerlijk met taxi's!! Dat is het fijnste systeem ooit, daar kan Nederland nog wat van leren. Er rijden ontzettend veel taxi's rond in de stad, je steekt je hand op en zegt waar je heen moet en eigenlijk kun je altijd instappen. Ja... altijd dus ook als de taxi vol is, dan ga je maar bij elkaar op schoot haha. Je staat gemiddeld maar 1-2 minuten te wachten, en het kost 20 cordobas per persoon. 1 euro is ongeveer 30 cordobas dus het kost ongeveer 65 cent. Het nadeel hiervan is, is dat je toch wel heel lui wordt en de taxi al gauw veel aantrekkelijker is om mee te gaan dan te lopen door de hitte, want nog steeds: muchos calor!

De straat sowieso een jungle op zich. Overal auto's die bij iedere hoek toeteren om te laten weten dat ze eraan komen (en voorrang willen), scooters met hele gezinnen erop inclusief kleine kinderen op schoot, grote trucks met hun laadbak vol mensen (die staan?!!) want liften is hier heel normaal, fietsers, fietstaxi's en tussen al dat geweld ook nog paard en wagen.

We zijn ook naar de medische faculteit hier geweest om ons coschap te regelen. Hadden we telefonisch een afspraak gemaakt met dr. Bustamante, kwamen we daaraan.. was er helemaal niemand. Ofcourse. Hebben we maar even een rondje door de school gelopen, overal studenten in hun witte jas, slapend in de gangen, in het trappenhuis en voor de lokalen. Toch ook wel een bijzonder gezicht. Wij weer wachten voor de deur. Tienerzwangerschappen zijn een groot probleem in Nicaragua, naast het kantoor van dr. Bustamante hing dan ook een grote plastic bak vol condooms.
Na lang wachten zagen we eindelijk een vrouw naar binnen gaan, wij vragen waar dr. Bustamante was. Tjah.. hij was er nu niet, misschien kwam hij nog en anders mañana. Na even wachten kon meer wachter er wel bij, maar helaas nooit gekomen. Wij dus weer terug de dag erna, opnieuw een afspraak gemaakt en opnieuw.....was hij er niet. Gelukkig troffen we wel iemand anders aan die het een en ander voor ons kon regelen en heeft opgeschreven. We moeten dinsdag a.s. terug om te kijken of het gelukt is. Ik hoop het! Dan is het voor de begrippen hier alsnog snel geregeld.

Ik heb ook al mijn eerste salsafeest gehad in de olla quemada! Gelukkig had Nina me voor we gingen al wat basispassen van Salsa en de Bachata geleerd. Wat een leuke avond! Eerst een beetje de kat uit de boom gekeken, daarna werd ik al snel ten dans gevraagd. Dat is toch mijn lichte huid en ogen.... maar ik durfde niet haha. Eerst nog wat verder kijken. Uiteindelijk toch maar ja gezegd en wat een leuke avond!! Heb veel gedanst, het ging niet altijd helemaal goed, maar als iemand goed leidt komt er toch al heel veel goed. Ik ben van plan om ook een paar lesjes hier te doen want het was echt heel leuk! Daar ook veel leuke mensen leren kennen. Later nog naar een soort discotheek gegaan wat ook heel leuk was.

We hebben een paar jongens leren kennen van het dansen welke ons meevroegen naar een zwembad in de buurt. Dit blijkt een groot zwembad te zijn wat niet zo bekend is bij de buitenlanders hier. Daar zijn we gister heengegaan, wat een genot!! Heerlijk in het koude water, daarna op de Nicaraguaanse stijl met de bus terug! Een beleving op zich --> wat gaat dat ding hard zeg!!!!! Jezus wat eng. En als je eruit wil moet je fluiten, wat ik ook niet kan, dus ik denk dat ik in Costa Rica eindig als ik ooit alleen ga...... Wel fijn om een paar mensen van hier te kennen, dan ontdek je toch de leukste plekjes.

We zijn ook al wat gaan drinken met ons Spaanse overbuurmeisje, daar ook weer een Franse jongen leren kennen. Overigens een heel mooi tentje. Leuk om al die mensen met al die nationaliteiten te leren kennen. Via een collega van Judith (die veel in Leon op vakantie gaat) zijn we ook op de thee gegaan bij een Nicaraguaanse dame. Wauw wat mooi!! Al die koloniale huizen zien er zo lelijk uit vanbuiten, heel simpel. Maar we stapten het huis binnen en wat prachtig! Een heel mooi bankstel binnen en dan loop je een grote patio op, prachtig met overal schommelstoelen, 8?? honden en overal planten. Heerlijk koel en erg mooi om een keer te hebben gezien.

Verder zijn er nog wel wat verschillen tussen Nicaragua en Nederland die ik tot nu toe ontdekt heb. Het worden er vast nog veel meer:
- Ik heb hier nog geen enkele deur met klink gezien.... onze eigen badkamerdeur kan dan ook niet dicht. Er zit wel een soort schuifslot op, maar geen gaatje om hem in te schuiven?? Dus totaal nutteloos. Dit kan je ook overkomen in een bar, als je geluk hebt kan hij wel op slot, anders moet je altijd een van je vrienden als 'bodyguard' meenemen
- Alles maar dan ook echt ALLES zit hier in een plastic zak. De melk in de supermarkt, het wasmiddel, het zout, de 'yoghi', de ketchup, de bonenpasta en zelfs het water wat je op straat kan kopen om te drinken zit in kleine plastic zakjes. Natuurlijk totaal onhandig.. maar wel grappig.
- Iedereen staart elkaar hier aan. Ik dacht eerst dat het alleen aan ons lag omdat we blank zijn, maar ook de locals worden aangestaard haha.
- Mensen denken dat ik het leuk vind om te horen dat ik een huid als melk heb.. ja is echt tegen me gezegd zomaar willekeurig op straat. Ik doe alle moeite om bruin te worden, hier doen de rijke mensen alle moeite om wit te blijven.
- Bij de zwembaden zijn geen ligbedden, dat kennen ze hier niet. Vonden het ook een beetje gek toen we het vroegen, een bed?? Ja een bed om in de zon te liggen? Nee er zijn wel stoelen.
- Er wordt iedere dag wel vuurwerk afgestoken.
- Je wordt op straat constant nagefloten en geroepen, wat dan wel weer goed is als je je een keer wat minder mooi voelt. Iets minder prettig is het 's avonds --> dus maken we weer gebruik van die heerlijke taxi's.
- Een nadeel aan de taxi's.... met feestdagen (en die zijn er veel!) heb je best weleens kans dat ook de taxichauffeurs dronken zijn. Alcohol is namelijk niet zo duur in Nicaragua. 1 biertje kost minder dan 1 euro (28 cordobas), Een flesje rum (Flor de caña) van 5 jaar oud met limoon en een flesje frisdrank kost 130 cordobas dus 3.90 euro.
- Overal schommelstoelen, daar ga ik een voorbeeld aan nemen. Dat is fijn!

Als het goed is beginnen we woensdag in de huisartsenpraktijk, ik ben benieuwd! Het is een lang verhaal geworden, sorry. Wil je nog meer lezen (meer chronologisch) dan kan je ook de blog van Nina lezen op: ninanica.reiskrabbels.nl

Muchos besos!

p.s. mooie foto's van de stad komen nog, ik ben nog aan het uittesten of het veilig genoeg is om mijn spiegelregflex een dagje mee te nemen..


  • 01 Juni 2015 - 12:11

    Mama:

    hallo lieve schat

    Ga nog maar eens proberen, kijken of ik het nu wel kan verzenden.
    Ik vind het helemaal niet erg dat het zo'n lang verhaal is geworden.
    Vind het wel leuk om te lezen en krijg dan een beetje het gevoel dat ik er toch een stukje bij ben.
    bovendien moet ik zeggen, dat je wel heel gezellig schrijft, wat het lezen dus ook erg leuk maakt.
    Wat kun je in een week toch veel meemaken en treur niet.
    Een huid als melk ... een lelieblanke huid ... kijk eens hoeveel mensen er jaloers op je zijn en dat in combinatie met lichte ogen, tussen al die bruine. Wat wil je nog mee? Niet zo opvallen?
    Jaja, ook in Zuid Europa verkopen ze veel in plastic zakken (ook melk). Thuis gaat dat dan in kannen en die hebben jullie niet.
    Plastic flessen verzamelen. Je wordt er wel creatief van.
    En dat dansen!! Zeker salsalessen gaan nemen, is superleuk!!! Kun je je vol enthousiasme in de danscultuur gooien.
    Veel plezier en succes in het ziekenhuis. Hoop dat dat ook een heel leuke tijd gaat worden.
    Nu ga ik gauw bij Nina lezen. Vind het ook leuk om haar daar te volgen.
    Dikke kus.
    heb goed nieuws: (voor ons dan) na regen komt zonneschijn en we gaan eind van de week eindelijk zomer krijgen. Hoop wel dat het dan na het weekend door blijft gaan.

  • 01 Juni 2015 - 12:17

    Mama:

    Had de foto's nog niet gezien. Leuk.
    En ja, alleen maar stoelen bij het zwembad. niet lekker relaxen op een ligstoel onder wapperende palmen.

    te quiero mucho,
    muchos besos xxx

  • 01 Juni 2015 - 20:20

    Trudy:

    Geeft niet dat het een lang verhaal is, ik vind het leuk om zo alles met je mee te maken en wat je schrijft leest lekker weg. dat alles in plastic is verpakt herken ik van Gambia, daar zat ook alles in plastic zakjes, hopelijk gooien ze het daar wel in de kliko want in Gambia gooien ze letterlijk alles op de grond,,vies.....
    Groetjes vanuit het niet zo warme TIlburg

  • 01 Juni 2015 - 22:12

    Tio Y Tia De DB:

    weer heerlijk om te lezen. Hoe uitgebreider hoe beter. Zo lijkt het inderdaad net of we er ook een beetje bij zijn.
    Nu ik er achter ben dat google een vreemde manier van vertalen heeft, houd ook ik het maar op onze oude vertrouwde moederstaal. Gaat ook veel sneller.
    We wachten vol verwachting op je volgende verslag. We zijn Freek nog niet tegengekomen in de stad. Die studeert zich natuurlijk uit de naad, nu. Maar we blijven op de uitkijk.

  • 02 Juni 2015 - 13:20

    Ursula:

    Super leuk Niki om je verslag te lezen. Ik hoop dat er nog veel vokgen. Heel veel succes daar en ook vooral genieten!!!

  • 02 Juni 2015 - 13:29

    Marion:

    Leuk om te lezen wat je nu allemaal al meegemaakt hebt!
    Je lijkt je niet te vervelen, have fun en we zien je volgende verslag weer!!

  • 03 Juni 2015 - 20:20

    SONJA:

    Lieve Niki, heedlijk je verhaal. Ik heb genoten. De wereld op zijn kop he! Het lijkt alsof je het naar je zin hebt. Wel erg wennen natuurlijk. Heerlijk hoor dat dansen. En ja onze Hollandse mannen zijn een eetje saai. De mannen daar zijn super voor je zelfvertrouwen. Zoveel fijne aandacht voor vrouwen. En je bent natuurlijk prachtig. Hebben wij dat niet vaak genoeg gezegd. Succes bij de huisarts. En geniet er van lisfs.

  • 04 September 2015 - 19:09

    Regina Ysseldijk:

    Mooi geschreven Niki. Jullie beleven veel daar en dat is leuk. Ik ben laat met lezen maar dat maakt je verhaal niet minder mooi hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, León

Niki

Actief sinds 25 April 2015
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 7125

Voorgaande reizen:

21 Mei 2015 - 03 Oktober 2015

Nicaragua

Landen bezocht: